tisdag 15 juli 2014

VIRKNING UNDER ÅREN

På 70- och 80-talet virkade jag mycket. Det var vita dukar, gardiner och så ett sängöverkast. Det passade till en enkelsäng. Det tog ett år att virka det med lite andra projekt emellan. Garnet är Spinett  från Sjuntorp. Vet inte om Spinett finns kvar nu. Sjuntorps Fabriker finns inte kvar. Mönstret fanns i en veckotidning och jag fastnade för det lite ovanliga motivet. Jag har tvättat överkastet i maskin många gånger men nu är jag lite försiktigare. Döttrarna har fått ha det på sina sängar när de varit små sen vågar jag inte riskera att det blir nerkladdat och nersmutsat. Är ganska rädd om detta arbete och tycker fortfarande mycket om druvklasarna i picoter. Sedan har det varit en lång tid när jag bara har stickat. Men nu är jag igång med virkning igen, än så länge inga överkast på gång dock.



1981 var det färdigt, överkastet, det består av 24 st rektangulära rutor med en vindruvsklase på varje ruta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar